fredag 29 april 2011

Brennesle til nytte og behag....

De fleste ser vel på brennesle som ugress vi slett ikke liker eller vil ha på våre tomter....
Jeg vil absolut ikke ha de i hagen jeg heller, men jeg er så heldig og bor på landet... 
Og her har vi masse som vokser nede ved åkerkanten....
Brennesle er nemmelig en svært næringsrik plante som kan brukes til mye rart....


Brennesle inneholder masse:
Jern, vitamin A, vitamin B, vitamin C, 
Karoten, kalsium, kalium, Magnesium, sisilium og klorofyll....

Brennesle er vanndrivende, rensende for kroppen,
 virker stimulerende på fordøyelsessystemet og har i lang tid blitt brukt til bla
og lindre revmatiske lidelser, lindre diare eller oppblåst mage, 
rense å lindre ved nyre og urinveis problemer
den er flott for de som har dårlig blodprosent eller anemi
og skal også hjelpe mot forstørret prostata....


I dag har jeg altså plukket superplanten, dette skal jeg bruke min brennesle til:

1. Jeg skal tørke en del og ha til te, kan da lagres og ha hele året.... 

2. Jeg har skyllt og lagt litt i en pose i kjøleskapet, dette skal jeg lage brenneslesuppe av
og også steke i stekepanne med løk, smør og krydder og ha til middagstilbehør...

Nam nam.... 

3. Jeg har også fyllt en bøtte med brennesle og vann, 
denne skal stå og gogjøre seg noen dager for så og brukes som gjødsel til mine kjøkkenhage planter... 
Dette er supermat for plantene og kan med fordel gis som 
energi drikk til triste potteplanter som trenger en piff...
 I stedet for og la det stå i noen dager (det lukter ikke så godt, så for og slippe lukten innendørs) kan man koke vann med brenneslen, avkjøle for så og helle det på potteplantene....


2 kommentarer:

  1. Så flink du er Kaja, neslesuppe er jo faktisk godt også!:)

    SvaraRadera
  2. Ka kjekt det va med økologisk gratis gjødsel. ;)

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)