lördag 23 oktober 2010

En sunnere hvedag...

Her i heimen forsøker vi leve opp til overskriften, En sunnere hverdag.
Det finnes så mange små ting man kan gjøre som er langt bedere for våre kropper.
Her er noen av våre tips til bedere alternativ i hverdagen! =)

Ettersom vi har kuttet ut melke produkter har jeg begynnt og kjøpe babyglass med fruktmos til barna som alternativ. De synes det er super godt, og det er kjekt og ta med seg som et lite mellommåltid!  Og ikke mint det inneholder hverken melk eller sukker! =D

Jeg har bestillt sukrin som jeg skal bruke istedet for sukker når vi baker osv.


Selges på:  http://www.lowcarbshop.se

Når det gjelder vafler så lager jeg de på litt forskjellig, varier mellom disse ingrediensene:
Havregryn, rugmel, maismel, rismel, hirse, sojamelk, rismelk, havremelk, revet potet, revet gullerot.
Egg og smør er faste ingredienser. De blir veldig gode synes vi ihvertfall! =)


Når det gjelder gryter og matlagning så bruker vi Kokosmelk i stedet for fløte, kjempe godt! =)


Vi popper masse popcorn i stedet for chips! =)
barna får også Majsbågar som chips.





I stedet for og kjøpe is, lager vi egne saft-is av ren fruktjuice! =)
På bilde saftis former fra IKEA! =)


Vi spiser mye havregrynsgrøt laget med soja,ris eller havremelk.
Ettersom det ikke alltid er like lett og få tid til og bake brød uten hvete.

Ellers forsøker vi spise så mye grønnt vi kan, ha alltid noe grønnt til middagen! =)


Når det gjelder vaskemiddel og tøymykner, bruker vi kun neutral som er helt uten parfyme! 
 For og få litt god lukt, tilsetter jeg noen dråper med eterisk lavendel olje! =)
Så mye bedere for huden en disse kjemiske parfyme produktene! 



Når det gjelder hva man smörer på huden er jo det like viktig som hva man spiser, det trekker jo inn i kroppen og påvirker oss det også. Derfor kjøper jeg oljer fra:  http://ingridk.com/
Hun har masse fine rene vegetabilske oljer som avocado olje, calendulaolje, sesamolje osv.. Bare og blande sammen selv, så får man en super fin olje for hele kroppen og hele familien! =)
Vil man ha litt lukt blander man i litt rene eteriske oljer! =)





Vi forsøker og handle Økologisk om vi kan, bare synd at det er så mye dyrere.
Men det er vel bedere og betale noen kroner mer for og slippe og spise gift! =)


Vi forsøker og bruke minst mulig svinekjøtt produkter, bruke mest mulig kyllig, kalkun og fisk!



Vi kjøper bare godteri, som ikke inneholder kunstige fargestoffer og som er litt sunnere ihvertfall! =) Og vi holder godteriet til Lørdagene! =)

Vi bruker pasta laget på mais! Og istedet for ris så bruker vi ofte Quinoa! =)




Og ikke minst vi prøver og huske og ta Tran hver dag! =)




Har noen noe bra tips, så kom gjerne med dem! =)
Bra og inspirere hverandre! =)

9 kommentarer:

  1. Hei!!! Dere får ønske dere en ismaskin til jul!! Det går ann å lage is på kokosmelk, soyamelk, rismelk samt rene safter. Egg og sukrin, bær, yoghurt av soya feks, kjempegodt. Bare fatasien som setter begrensninger:DDDD Kjempefine alternativer til kaker:DDDD Klemz

    SvaraRadera
  2. PS. reklame for FilipinoCupid.com er kanskje ikke det du ønsker?

    SvaraRadera
  3. Takk for tips! =)
    haha.. nei den reklamen var ikke helt noe for meg! =D

    SvaraRadera
  4. Hvorfor bytter dere ut risen da? :) Og hvordan smaker det quinoa?

    SvaraRadera
  5. Ris er vel kanskje ikke så farlig, men heller ikke noe sunnt.. Quinoa er mye sunnere, det smaker nesten ingenting..Det er som ris, smakløst tilbehør..hehe...

    SvaraRadera
  6. Hei Kaja. Bloggen din er blitt flott, med mye nyttig informasjon.

    Ønske fra meg: Gå inn på profilen din, redigere profilinformasjon, og kryss av at din blogg skal synes der. Da du skrev en kommentar hos meg, og jeg trykket på navnet ditt, så ser jeg bare bloggene du følger - og ikke din:)

    SvaraRadera
  7. Hei, Kaja. Takk for hyggelig besøk i min blogg :)
    Det er fantastisk godt gjort å greie å endre matvaner/livsstil. Det er ikke enkelt.
    Takk for vaffeltipset. Jeg har ikke tenkt på at man kan bruke havremelk.
    Kokosmelk har jeg også god erfaring med, det er supert i f.eks en kyllinggryte.

    SvaraRadera
  8. Bra tips Kaja!:)

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)