torsdag 17 mars 2011

Hampfrø

Jeg begynnte for noen måneder siden og bruke en del Hampfrø.
Jeg har skrevet om det som ingrediens i mine smoothier og salater.... 
 Jeg har fått en del spørsmål om hva hampfrø er, hva det er godt for osv..
Så her kommer litt fakta:

Hampfrø med skall

Hampfrø uten skall


Hampfrø inneholder de essensielle fettsyrene (EFA) Omega 3 og 6, 
hampfrø inneholder også Kalsium, Kalium, Fosfor, Jern, Magnesium, sink og Kopper
Omega 3 og 6 er fettsyrer våre kropper ikke produserer selv, men som er veldig viktig for  
at kroppen skal bygge friske celler og holde imunforsvaret i sjakk.
Fettsyrene i Hampfrø hjelper kroppen i kampen mot hjerteproblemer og kreft.
Hampfrø inneholder også GLA en olje som hjelper til med og redusere kroppens kolesterolnivå
og som er beskyttende mot leddgikt...
Hampfrø inneholder veldig mye protein...
Hampfrø uten skall inneholder 35g proteinn per 100gram,
Imens egg inneholder ca 12g protein per 100 gram...
Dette gjør Hampfrø til et super tilskudd til vegetarianere!


Jeg har kjøpt denne hampoljen også, den er super til salater!
Den er kjøpt på www.iherb.com

Hampfrø smaker litt som mandler og er veldig nøtteaktig i konsistensen, 
det er veldig godt og ha i salater, drysse oppå grøten, i smoothie osv... 
=)




5 kommentarer:

  1. Takk for info;-)

    SvaraRadera
  2. dette ser interessant ut :)
    men hvordan er det å bestille fra iherb.com? kommer det greit gjennom tollen?

    SvaraRadera
  3. Hampfrø uten skall er utrolig gode og absolut og anbefale!!! =)
    Iherb er supert, nå bor jeg i Sverig, men jeg sparte ihvertfal masse penger ettersom jeg fikk tak i masse billig der, jeg betalte 50 kr i tollavgift når jeg bestilte en stor eske med MASSE greier! =)

    Her har mjuuugly skrevet masse info om iherb bestillinger til Norge og toll avgifter:

    http://mjuuugly.blogg.no/1268575403_litt_mer_om_iherb.html

    SvaraRadera
  4. Hei!

    Mitt navn er Mari Roos, jeg er 29 år, mor, helsearbeider og lidenskapelig opptatt av helhetlig helse.
    Jeg har besøkt bloggen din mange ganger og vil takke deg for masse inspirasjon

    Jeg skriver en bok, som i korthet handler om kjærligheten til deg selv og jorden vi deler og hvordan vi kan leve i tråd meg dette.
    Jeg jobber for en bærekraftig fremtid og fokuserer derfor hovedsakelig på supermat som kan dyrkes i Norge. Jeg vet at du kjenner til det unike hampfrøet, derfor håper jeg at du vil hjelpe meg å samle inn underskrifter slik at vi kan legalisere industriell hamp i Norge? Det er bønder i Norge som gjerne vil dyrke denne fantastiske planten!
    Jeg har opprettet en facebook side i denne anledning.
    http://www.facebook.com/pages/Legaliser-Industriell-HAMP/374813909228020
    Her ligger det link til underskriftskampanje på nett og oppfordring til å samle inn underskrifter selv på papir.

    Vennlig hilsen

    Mari Roos

    SvaraRadera
  5. Hei Mari, Tusen takk for hyggelig komentar. Jeg har desverre ikke vært aktiv på bloggen på veldig lenge.Har ikke sett din komentar før nå. Jeg skal gå inn på din facebookside og skrive under! =)

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)