tisdag 12 oktober 2010

Barn og medisinering

Jeg kjenner jeg blir provosert av hvor lett alle tar på det med medisiner i dag. Kjenner vi det minste lille så er det bare og stappe i seg smertestillende osv.. Vet vi konsekvensene av de mengder med medisiner vi får i oss? Jeg fikk høre av en venninde som utdanner seg til og bli sykepleier at hun hadde fikk høre på helsestasjonen at mange foreldre ga barna sine Alvedon / Paracet før vaksinering. Grunnen var da i tillfelle de skulle få feber, I TILFELLE??? Jeg har selv 3 barn pluss en bonus, og må si at det er en kanskje to ganger jeg har merkt at de har hatt antydning til litt feber og vært litt slappe etter vaksine. Men det har aldrig vært i nærheten av at jeg har tenkt på og gi noe for det.
(bilde hentet fra: http://www.healthheap.com )

Vet foresten ikke foreldre i dag hva feber er? Feber er jo flott, det er kroppens eget imunsystem som skrur opp temperaturen for de den vil ta knekken på noe som ikke skal være der. Jeg har jo selv gitt barna mine smertestillende, men det har vært når feberen når ubehagelige høyder over lengre tid. Da er det klart man kan sette ned den, eller hvis de har smerter som pga ørebetennelse. Men jeg synes virkelig det har gått for langt når man gir små babyer paracetamol for sikkerhets skyld. Forskning viser jo desuten at paracetamol til små barn øker sjangsen for og få astma og allergi. Så paracetamol preparater burde så absolut være noe vi gir våre søte små når det virkelig behøves, ikke unødvendig. Feber er ikke farlig før den har vært meget høy lenge! Barn tåler høy feber godt, de tåler langt mer en voksene og får lett høy feber uten at det er noen fare!


4 kommentarer:

  1. Helt enig med deg Kaja! Feber er sunt, paracet trengs kun om feberen blir farlig høy eller om de feks har ørebetennelse og helt klart har vondt.. :)

    SvaraRadera
  2. Hei Kaja. Helt enig med deg. Her går paracet ut på datoen:)

    SvaraRadera
  3. Jeg er enig,det er mange som burde bli mer bevisste.

    SvaraRadera
  4. Så sannt så sannt!!:-)

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)