tisdag 14 december 2010

Sunn mat og bordskikk...

Mange synes det er en stor utfordring og få i barna sine sunn mat..
Her er mine tips på hva vi gjør her hjemme for og få våre barn til og ha et bra og sunnt kosthold...

For det første så har vi noen enkle regler når det gjelder maten og bordskikken....
Jeg synes bordskikk også er et viktig tema som burde forsterkes litt i dag,
 da mange barn mangler det helt!
Sånn har vi det her hjemme:

1. Vi MÅ alle spise litt av allt, altså MÅ man smake på det man sier at man ikke liker.. Det er jo faktisk ofte sånn med barn at de sier at de ikke liker uten og ha smakt på det, eller ved at de husker at de har smakt det en annen gang før... Det viser jeg jo ofte at når man har smakt på noe flere ganger så plutselig begynner man og like det, tilvenning av smaken på en måte... 

2. Det man har tatt til seg på tallerknen SKAL man spise opp, på den måten lærer barna seg til og ta passe portioner.. Og slipper og ende med og ha tatt en stor tallerken full med mat som de ikke spiser opp...

3. Det er ikke noe som heter "jeg liker ikke!" for det er sånnt man ikke sier høyt... Istedet tar man bare litte grann av det og behøver ikke komentere det....

4. man takker alltid for maten og venter ved bordet til alle er ferdig....

Så håper jeg bare barna husker disse reglene når de er borte også,
og framståes som velopdragne barn! ;P

En ting som er bra og ha i hodet er jo at som foreldre liker man sitt barn uansett, 
jobben vår er jo og oppdra barna så andre også skal like dem! 


Så hvordan få barna til og spise sunn mat..?

Vi lager vafler/pannekaker uten melk, hvete og sukker...
Vi bruker ingredienser som rismelk, havremelk, rugmel, havregryn, rismel, maismel, hirse, revet gulerot, revet potet, revet kålerot, bokhvete, hampmel osv... 
Det blir faktisk veldig godt!
 Barna har mange ganger med seg venner hjem når vi har mat som dette, og alle har spist det uten noen reaksjon på at det er anderledes... =)
I stedet for syltetøy kjøper jeg poser med frosne bær og moser, eller så kjøper babyglass med blåbærpure...
Dermed slipper vi sukkeret helt! =)


Et triks jeg bruker når vi har vafler/pannekaker eller annent som barna elsker til middag,
er at vi alltid har en forrett med grønnsaker.
Det vil si at jeg kan lage feks. en avocado salat til forrett,
 og man MÅ spise en skål med det før man får vafler/pannekaker...
 Spiser man ikke forreten så får man heller ingen vafel/pannekake!
Da bruker barna sluke i seg avocadosalaten på en to tre, for de elsker jo vafler og pannekaker! ;)

Ellers lager vi mat som barna liker, men trikser det til litt sunnere varianter...
Som feks. denne kjøttdeig og pasta middagen:
Den består av kyllingkjøttdeig, knuste tomater, vitløk, løk, hampfrø, litt grønne bønner, 
litt brokkoli biter, grønn paprika, revet gulerot, revet pastinakk. Pastaen er en maispasta, i den har jeg blandet litt Dulse (tang som inneholder masse mineraler, kalsium osv...)

Det er så mye enkle små grep man kan gjøre for og få et så utrolig mye sunnere og bedere alternativ!
Som dere ser har jeg ikke i så veldig mye av feks Dulse (de svarte/brune bitene i pastaen) ettersom det smaker litt spesielt, men i små mengder og blandet sammen med det andre merker ikke barna noe.. ;)

Jeg må bare anbefale Hampfrø, det er helt fantastisk! De smaker litt som nøtter, og er kjempe sunnt...
Supert til og ha i gryteretter, i brødbak, strø på salater, grøt osv...

Denne har jeg kjøpt: 


Jeg kjøpte den på Helios i Moss, men fåes også kjøpt her: 

Noen som har noen andre bra tips, triks..? 
Del gjerne med dere! =)






4 kommentarer:

  1. Du er jammen god, Kaja! Det er kjekt å følge deg og dine på bloggen:) Det er fascinerende å se hvor mange gode matalternativer du kan tilby dine barn som de også liker. Tror mange foreldre er redde for å prøve nye ting fordi de tenker at barna ikke vil spise det..!

    Eli:)

    SvaraRadera
  2. Det er fint at du lærer barna god bordskikk, Kaja, for det er jo noe de vil ha med seg resten av livet.
    Jeg er imponert over at du greier å følge dette nye kostholdet deres. Det er jo ikke helt enkelt, men etter hvert blir det en vane. Det heter seg jo at når man har gjort en ting 21 ganger, så er det blitt en vane :)

    SvaraRadera
  3. Duktig du är kaja. Pain med barn som inte sköter sig vid matbordet, vet vart ja ska skicka Joel om jag och Andreas misslyckas ;);)

    SvaraRadera
  4. Kjempe bra, mange som burde gjøre det samme!!!

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)