onsdag 10 november 2010

Alkohol

Er det greit og drikke når barna er til stede? Jeg selv har vokst opp med foreldre som har hatt en forsikig holdning til alkohol. Min Mamma og Pappa drikker gjerne et glass vin til maten eller noen øl,  men de har alldrig drukket seg berusede foran meg og min bror. Jeg har samme holdning og kan gjerne ta meg et par øl en lørdagskveld eller til maten, men jeg blir alldrig beruset når barna er tilstede. Heller ikke om de har lagt seg, hva skjer hvis de skulle våkne..?

Barn kan bli redde når de voksene som er barnets trygghetspersoner plutselig begynner og opføre seg anderledes. Jeg synes ikke barn skal behøve og oppleve det. Jeg må si jeg merker en stor forskjell fra hjemme og her jeg bor nå, på landet i Sverige. Her er det mye mer akseptert og drikke, barn eller ikke. For meg har det skapt streke reaksjoner og se hvordan voksene mennesker drikker seg fulle i barns nærvær, det blir liksom helt feil for meg. Det strider mot allt jeg står for og har blitt vokst opp og lært.
Jeg kommer ihvertfall ALLDRIG til og drikke meg full i barnas nærvær, jeg vil at de skal kunne kjenne seg trygge og alldrig behøve oppleve ubehag som det. Men iblandt lurer jeg på om det er jeg som er litt frøken pripp, siden så mange andre synes ha et annent syn på dette..? Vet hva jeg står for, lurer på hva andre tenker om dette?
Noen som har noen synspunkter på dette, del gjerne med dere.. =)

9 kommentarer:

  1. Ja du Kaja, jag håller faktiskt med dig!
    En eller ett par öl/glas vin är väl okej så länge man har "huvet i behåll".
    fast å andra sidan har jag tröttnat helt på alkohol och ser för tillfället inte alls tjusningen med att dricka och kanske som du anses vara "präktig" eller bara väldigt tråkig.
    Men jag undrar : är man tråkig bara för att man inte dricker?
    Vem är det som avgör om jag har kul eller inte om jag avstår alkohol?

    Sarah

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Kaja. Har ju samma uppväxt som dig, såg aldrig, och har en idag aldrig sett min mamma/pappa full. Och aldrig i mitt liv att jag skulle dricka mig berusad i Joels sällskap, som du skriver, även om han sover så kan han ju vakna. Och tänk om något händer.. Att gå ut och festa ibland i all ära (även om de var två år sedan nu :P) men då ska Joel vara i säkert förvar hos exempel hans farmor och farfar.

    Och sarah, eller hur räknas man som tråkig för man inte är ute och festar, eller präktig för man inte dricker en fredagskväll. Jag tycker snarare att de är konstigt att man MÅSTE dricka vin på en fredagkväll bara för sakens skull. Men det är väl bara jag :p

    SvaraRadera
  3. Godt og høre at det finnes fler med sunn fornuft! =)
    Jeg synes absolut ikke man skal bli stemplet som tråkig eller prektig for at man ikke driker, det er flott og stå i mot og stå for det man mener!
    Jeg drikker heller nesten ikke, som sagt noen ganger på lørdagskvelder deler jeg og Christofer et par øl (folkøl kjøpt på konsum) ikke for alkoholens skyld, men for at øl er godt og vi ikke drikker noe med sukker! Kroppen har det jo mye bedere uten alkohol også! =)
    En annen ting som provoserer meg er den holdning om at menn kan drikke og ikke kvinner. Hvorfor er det helt ok at menn sitter og drikker øl hele dagen, hadde en jente gjort det hade hun jo vært fyllik for lengst.. Tragisk.. Det er like dumt uansett mann eller kvinne!!!

    SvaraRadera
  4. Precis, lika mycket ett alkoholberoende, dvs man är alkoholist oavsett om man är en man eller kvinna. Men som du skriver så verkar de mer ok att män dricker, lite matcho så där.

    SvaraRadera
  5. Har helt samme syn på det som deg!
    Er heller ikke i mot å ta seg et glass vin/øl til maten som kos, så lenge man ikke blir brisen - overhodet!
    Tror ikke barn har vondt av å se at voksne kan ta seg et glass uten at det gjør noe med oppførselen dems osv. Fint å vise at alkohol kan være ufarlig så lenge det ikke overdrives.

    Jeg har i allefall fått et veldig sunt forhold til alkohol selv om foreldrene mine kanskje tok seg et glass på lørdagskvelden.

    Nå er jeg ikke så veldig glad i alkohol heller, som regel frister det mer med et glass brus. Hehe!

    SvaraRadera
  6. Absolut Aina, et glas vin til maten er ikke noe problem. Som du sier sunnt at barna får et "normalt" forhold til alkohol, som du skriver:at alkohol kan være ufarlig så lenge det ikke overdrives.

    SvaraRadera
  7. Ikke greit og drikke seg beruset med små barn rundt seg!!!

    SvaraRadera
  8. Barn+uanstendige mengder alkohol=NEI

    SvaraRadera
  9. Ja, kan vi inte bara enas om att alkohol och barn INTE hör ihop!

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)