måndag 7 februari 2011

Amaranth


Amaranth frø har blitt brukt i lang tid og er veldig sunnt!
Inka-indianerne brukte amaranth som næringskilde og kaldte det for "vidunderkorn"
de trodde amaranth hadde overnaturlige krefter.
Noe man kan forstå når man ser på dagens bevis på hva det faktisk inneholder.


 Amaranth inneholder faktisk tre ganger mer fiber en hvete og dobbelt så mye kalsium som melk.
Amaranth inneholder også mye jern, vitamin B og E. 
Amaranth inneholder også essensiel linol og linolensyre noe som har en positiv effekt på kolesterolet og hjelper mot avleiringer i blodårene.


Det finnes som mel eller hele frø. 
Frøene skal man kunne poppe som popcorn, noe jeg ikke har fått prøvd selv enda.
Amaranth har en litt søt nøtteaktig smak og kan vel nesten brukes til allt fra middager, grøt, deserter og bakverk. Supert til alle mennesker som allergikere, gamle og spedbarn.

Jeg kommer helt garantert til og bruke mye amaranth framover.
=)

Jeg har kjøpt mine amaranth frø herifra: http://www.iherb.com/

3 kommentarer:

  1. Låter spännande. Kanske också får ta och beställa någon dag när jag fått in mina kära pengar =)! Tack för idag!!

    SvaraRadera
  2. Poppe som popcorn er ikke og anbefale.. Det vil si de er så små så det er ikke noe poeng og de brenner seg veldig fort! Men SUPERT til allt det andre!! =)

    SvaraRadera
  3. Hvorfor ikke poppe amaranth? Det gjør jeg alltid (man må selvfølgelig regulere varmen så de ikke brenner på). Det smaker himmelsk og kan brukes til alt mulig!

    SvaraRadera

Skriv gjerne en komentar! =)